Ook deel van de oogst naar lokale bedrijven

Voor het tweede jaar op rij zijn de zoete aardappelen die zijn geteeld op de proefvelden bij de proefboerderij van de Vereniging Markdal aan de Strijbeekseweg in Strijbeek deels naar de Voedselbank in Breda gegaan. Mensen van de vereniging hebben recent maar liefst 200 kilo zoete aardappelen afgegeven.

Vorig jaar konden mensen zoete aardappelen afhalen bij de proefboerderij. Dit jaar heeft de vereniging voor een andere weg gekozen. Op de proefvelden wordt niet alleen geëxperimenteerd met gewassen, het is ook de bedoeling dat bekeken wordt of via de zogeheten korte keten producten lokaal of regionaal dichtbij kunnen worden afgezet.

En het blijkt nu in  de praktijk dat daar zeker belangstelling voor is bij de kleine ondernemer in de regio. “We zien wel dat de kleine ondernemer niet altijd tijd heeft om erbij stil te staan dat bepaalde producten ook lokaal beschikbaar zijn. We hebben dit jaar bijvoorbeeld een deel van de oogst van de zoete aardappelen afgezet bij een biologische winkel in Dongen, die er zoete aardappelfrites van heeft gemaakt”, aldus Jeroen Schilders. Schilders is namens de Vereniging Markdal projectleider van de proefvelden bij de proefboerderij.

Een ander deel van de aardappeloogst is naar restaurant Hof van Strijbeek gegaan óm wat leuks mee te doen’ en een ander deel naar Herbs and Spices in Alphen.  Inmiddels is ook de vezelhennep geoogst. De opbrengst is afgezet bij Millvision in Raamsdonksveer. Dat bedrijf gebruikt voor onderzoek naar de toepassingsmogelijkheden van natuurlijke vezels. Ook het mosterdzaad is van de velden gehaald. Dat zaad is tijdelijk opgeslagen tot er een bestemming voor gevonden is. “Ook weer in het kader van het korte keten verhaal denken we er aan om een lokale ondernemer er mosterddillesaus van te laten maken. Dat kan bijvoorbeeld ook met honing van de lokale honingboerderij”, aldus Jeroen Schilders.