Leerlingen 5-VWO van Markenhage waren recent op ‘waterexcursie’ in het Markdal. De Vereniging Markdal organiseerde deze excursie op verzoek van aardrijkskunde docent Linda Dartel. Dit als voorbereiding op hun examen water. Het bleek dat ze zich al goed ingelezen hadden, termen als meanders, afkalving, stuwen, natuurontwikkeling, stroomsterkte, vistrappen waren al bekend. Gaandeweg kwamen ook symbiose, draagvlak, insectenhotel, dynamiek van het water, landbouw, grazende Blonde d’Aquitaines en nog meer aan de orde. De stuw Bieberg was een mooi startpunt. Vijftig jaar geleden als grootste Nederlandse waterschapstuw een paradepaardje. Nu na meer ervaring, wat minder ronkend; er zijn slimmere oplossingen, zoals werken met natuur.

Blikvanger waren natuurlijk de jonge ooievaars, vier stuks – op zich al uniek – lieten hun vliegoefeningen zien. Verlepte Grote Teunisbloem had na bezoek van nachtbrakers zijn werk voor nachtvlinders gedaan. De vrij toegankelijke notenboomgaard van het Waterschap was een nieuwtje. In de gestage miezer leek een bezoek aan het Waterschapskantoor een goed idee, waarvoor ook direct toestemming gekregen werd. De receptie van het kantoor was verheugd, want ongemerkt was dit het eerste groepsbezoek sinds de Corona-tijd voor gebouw en kasteel met zijn tuinen. Dus een primeur, wel met onderling 1,5 meter afstand als perspectief op een nieuw gezond normaal!

De waterexcursie strandde vanzelfsprekend op een zandbank van de meander om de hoek. Voelen hoe stevig die zandbodem is en hoe het water om je voeten stroomt is natuurlijk een ervaring op zich. Net als de test of hier een doorwaadbare ‘voorde’ zou zijn. Niet dus, door de regenbuien was de waterstand meer dan kruishoog, dit keer. Met een ochtend mottige regen waren de VWO-ers goed voorbereid op hun komende examen ‘water’. Dankzij een verfrissende ochtend veldles in het Markdal.

VWO-klas Markenhage bezoekt waterschapskantoor

Een lintje voor Johan Mulders