Studenten Helicon presenteerden resultaten proefvelden

De mensen die gisteren niet even een kijkje kwamen namen op de informatiemarkt over de proefvelden bij de Markhoeve in Strijbeek hebben iets gemist. Studenten van opleidingsinstituut Helicon hielden van 15.30 tot 19.30 uur een informatiemarkt om de bezoekers alles te vertellen over de gewassen die worden geteeld op de proefvelden bij de Markhoeve.

Het organiseren van een informatiemarkt en het presenteren van producten die gemaakt zijn met de oogst van de proefvelden is een studieproject van Helicon, waarvoor de deelnemende studenten punten krijgen. Met die punten komt het wel goed als het aan de schrijver van dit artikel ligt althans. De markt stak goed in elkaar. In een van de ruimten in de Markhoeve gaven studenten informatie over wat er gemaakt kan worden van de gewassen op de proefvelden. Daar zijn dit jaar verschillende varianten van zoete aardappels, vezelhennep, soja en lupine geteeld. In de andere ruimte maakten studenten smoothies op basis van lupine en fruit en op basis van soja en fruit. Bijzonder smakelijk. Ze presenteerden ook hapjes van Herbs & Spices uit Alphen onder andere op basis van lupinemeel.

De Markhoeve is (bijna) eigendom van de Vereniging Markdal duurzaam & vitaal. Recent is een loods op het terrein van de hoeve duurzaam gesloopt. Later deze week op deze website een artikel over de nieuwe loods die wordt gebouwd bij de Markhoeve.

Jeroen Schilders is namens de vereniging betrokken bij de proefvelden. De Vereniging Markdal is daarvoor (binnen een Europees project) een samenwerking aangegaan met de Rusthoeve in Colijnsplaat. De Rusthoeve werkt op kleine proefvelden op kleigrond aan kleinschalige biobased producten. Bij de Markhoeve kan de Rusthoeve gebruik maken van wat grotere proefvelden op zandgrond. “De insteek is ook geweest om de proefvelden te laten bewerken door een lokale loonwerker en die te laten werken, zoals hij dat in de praktijk doet. De keuze voor soja, lupine hennep en zoete aardappel is gemaakt in overleg met de Rusthoeve”, aldus Jeroen Schilders. Er komen steeds meer mogelijkheden om deze gewassen te gebruiken. De markt ervoor wordt groter. Hennep wordt zo bijvoorbeeld al gebruikt in materiaal voor fietspaden (slaat veel CO2 op). De bedoeling is ook te laten zien dat in de regio soja kan worden geteeld, geoogst en zinvol kan worden toegepast op de regionale markt.

het Markdal