Kunstenares en dichteres Pien Storm van Leeuwen uit Chaam is op 30 september overleden. Met haar overlijden moeten we afscheid nemen van een markante vrouw. Zeker voor het Markdal heeft Pien Storm van Leeuwen duurzaam werk nagelaten. Haar poosplaatsen en de bundel ‘Ode aan de Mark’ zijn blijvende herinneringen.

In een interview in dagblad BN DeStem op 11 juni van dit jaar vertelde Pien Storm over haar naderende dood. In het artikel kwamen de poosplaatsen ook aan de orde. Na een oproep van de Rabobank in Baarle-Nassau om met ‘een wereld idee’ te komen opperde Storm van Leeuwen om de natuur een historische en bezinnende, verdiepende lading te geven door er stenen neer te leggen met dichtregels. “Niet alleen van mij, maar ook van andere Brabantse dichters.” Ze won. Zij vertelde in het artikel dat in Moergestel op korte termijn de 102e poosplaats zou worden onthuld, maar dat zijn er inmiddels 104.

In het artikel van Edine Wijnands vertelde ze namelijk ook dat het haar wens was om nog één poosplaats te realiseren. Pien zelf in het artikel: “In het Markdal, bij de rivier die me dierbaar is, zo prachtig is, zo inspirerend.” Ze had al een klein overstijgend gedicht geschreven. “Adem vloeit/over stil stromend water/vindt vleugels/naar verten.”

Op 19 september is die wens vervuld. Op de grens van Nederland en België bij de Markweg is voor haar een speciale poosplaats gerealiseerd. Verderop richting Breda is een bank geplaatst met een tekst ‘verleden zwijgt de tijd…’ Talloze mensen hebben de gedichten op de stenen langs de rivier al gelezen en daar zullen er nog velen bijkomen. In een publicatie over de poosplaatsen is Pien Storm van Leeuwen ooit de bezielster van de poosplaatsen genoemd en zo zal zij ook worden herinnerd.

Pien Storm van Leeuwen kreeg in 2010 de Brabant Bokaal van het Prins Bernhard Cultuurfonds, is sinds 2012 Vrouwe van Breda en werd in 2017 ridder in de Orde van Oranje Nassau. Tot slot mag niet onvermeld blijven dat zij vele jaren samen met Lilian Joosen het kunstfestival Plein Air aan de Mark organiseerde.

Zie ook het artikel in BN De Stem.

De foto van Pien Storm van Leeuwen bij haar poosplaats is van de hand van haar echtgenoot Jan Willem.

Joop van Riet maakte de foto van de bank bij het Sulkerpad.