Samenwerking Natuurpunt Markvallei en Vereniging Markdal bewijst zijn nut

Voor het tweede jaar op rij (in 2015 was de eerste keer) is zondag 14 juli bij de Mark ter hoogte van de Klokkenberg de enigste Nederlandse versie gehouden van de Europese manifestaties Big Jump om aandacht te vragen voor de waterkwaliteit. De echte symbolische sprong in de Mark kon niet doorgaan, omdat de laatste controle van de waterkwaliteit uitwees dat er te veel E-coli en andere bacteriën in het water zaten. Het evenement ging toch door vooral, omdat juist die controle weer eens aantoonde hoe nodig het is om voortdurend aandacht te vragen voor de waterkwaliteit.

Ondanks dat de sprong in het water er niet in zat is er toch gesprongen, want kort na drie uur werd er op de brug over de Mark van links naar rechts gesprongen. Voorafgaand daaraan waren er een aantal toespraken waaronder die van Hans de Vries, voorzitter van de Vereniging Markdal. Hij moest dus helaas de vele tientallen aanwezigen melden dat er te veel E-coli bacteriën in het water zitten. Maar liefst 6 keer hoger dan de toegestane waarde en dus niet verantwoord om het water in te gaan. De normoverschrijding bij andere bacteriën was nog veel groter. Hevige regenval in België zorgde ervoor dat rioolwater via overstorten in de Mark terecht. “Dit maakt eens te meer duidelijk dat hier een eind aan moet komen”, aldus Hans de Vries. Hij gaf ook aan dat water geen grenzen kent en dat daarom samenwerking met Natuurpunt Markvallei in Vlaanderen van groot belang is. Hij vroeg en kreeg applaus voor ‘onze Belgische vrienden’.

De Vries kondigde aan dat de Big Jump volgend jaar weer in België is. ‘Spring mee voor een springlevend water’. Hij bedankte de Klokkenberg bewoners voor de gastvrijheid, complimenteerde het waterschap Brabantse Delta voor de nieuwe meanders die zijn aangelegd, maar er is in de ogen van de vereniging meer nodig. “De lozingen op de Mark moeten stoppen. Het probleem van de plastic bolletjes in het water moet worden opgelost. De Europese opdracht voor schoon water in 2027 gaan we niet halen. We doen een dringend beroep op het waterschap, de gemeenten, provincie en de landelijke overheid om hier heel hard aan te trekken.”

Bart Royens van Natuurpunt Markvallei hield de aanwezigen voor dat water  een erfgoed is dat als zodanig beschermd moet worden. “In 2015 was de waterkwaliteit van 27 procent van de rivieren slecht. De rest was matig of middelmatig. Nu in 2024 negen jaar later is het percentage met slechte kwaliteit water gedaald van 27 naar 24 procent. De Mark behoort niet tot de categorie slecht. De kwaliteit is middelmatig, maar de afgelopen negen jaar ook niet verbeterd. Ik hoop dat we volgend jaar weer kunnen springen”, aldus Bart Royens.

Hij voegde daaraantoe dat er werk aan de winkel is als de Europese doelstellingen moeten worden gehaald. Niet alleen voor de landbouw maar zeker ook ten aanzien van de aanpak van de overstorten. Kleine waterlopen moeten worden verbeterd, omdat die dienst kunnen doen als natuurlijke waterzuivering.

Schepen Arnold Wittenberg van de gemeente Hoogstraten nam de handschoen op. Hij zei dat er veel werk aan de winkel is. Hoogstraten kijkt qua beslissingsprocessen wel eens jaloers naar Nederland. “Zeker als ik zie hoe hier nu de meanders worden aangepakt. In België duurt dat allemaal ontzettend lang. Toch hoopt Hoogstraten in 2027 de doelstelling te halen om regenwater en huishoudelijk water te scheiden.”

Het slotwoord was aan Karin van den Berg, in het bestuur van waterschap Brabantse Delta verantwoordelijk voor het Markdal project. Zij complimenteerde de Vereniging Markdal omdat die voortdurend aandacht vraagt voor de waterkwaliteit. Zij haalde aan dat het waterschap een inspanningsverplichting heeft uitgesproken voor het halen van de waterdoelen in 2027. “Daar is dan medewerking voor nodig van grondeigenaren en als het bijvoorbeeld voor de realisering van het 2e deel van de herinrichting van het Markdal noodzakelijk is om onteigening toe te passen zal het waterschap dat doen” aldus van den Berg. De vereniging was blij met haar toelichting in BN DeStem dat dit middel slechts in het uiterste geval zal worden ingezet en dat het waterschap er liever zelf uitkomt met de grondeigenaren.

De Big Jump kreeg ook de nodige aandacht in BN DeStem: