De bouwvakkers moesten woensdag 4 maart vroeg uit de veren om maar liefst 500 kubieke meter beton te storten voor de vloer van het nieuwe bedrijfsverzamelgebouw bij de proefboerderij de Markhoeve. De Markhoeve is een initiatief van de Vereniging Markdal. De oude boerderij en het nieuwe gebouw worden in de toekomst ondergebracht in de stichting De Markhoeve in oprichting.
De voorbereidingen voor de nieuwbouw zijn eind 2019 al begonnen. De bouw heeft enige vertraging opgelopen, omdat de grond verbeterd moest worden in opdracht van de gemeente Alphen-Chaam. Dat mocht de pret van de min of meer officiële start van de bouw niet drukken. Interim voorzitter Sjef Langeveld en zijn voorgangster Jettie Rattink waren namelijk voor dag en dauw afgereisd naar Strijbeek om in hoogst eigen persoon de zware slang van de betonpomp ter hand te nemen voor het storten van de vloer. Mede dankzij hun professionele hulp lag de vloer er in het begin van de middag in.
Dat betekende niet dat de bouwers konden gaan uitrusten. Integendeel want na enkele uren uitharden moesten zijn weer aan de slag om de vloer te gaan vlinderen. Met grote machines wordt beton dan glad gemaakt. De bouwers verwachten hier nog de hele nacht mee bezig te zijn. De winterse omstandigheden maken het proces iets gecompliceerder, maar zij verwachten geen problemen.
Voor de liefhebber even wat feitjes op een rij: de vloer heeft een breedte van 30 meter, een lengte van 46 meter en een dikte van 37,5 centimeter. In totaal is er woensdag 500 kubieke meter beton gestort. Het duurt in totaal 28 dagen voor het beton helemaal is uitgehard. Na ongeveer tien dagen is de vloer hard genoeg om te beginnen met het plaatsen van de stalen constructie van de nieuwbouw. Daarna komen de elementen en kan het gebouw in elkaar worden gezet. Volgens de huidige planning is de nieuwbouw in juni klaar.