De Vereniging Markdal, Natuurorganisaties en -verenigingen van beide kanten van de grens organiseren op zondagmorgen 29 september van 9-12u een gezamenlijke natuur- en klimaatwandeling. Natuurgidsen geven informatie over de waarden van de natuur rond de unieke grensrivier van het Merkske, die uitmondt in de Mark. Die natuur is uitzonderlijk, maar ook kwetsbaar door allerlei ruimtelijke plannen, met ook omstreden megastallen. De klimaatverandering stelt ook nieuwe eisen aan een nog robuustere natuur die de effecten van de opwarming met droogte en heftiger buien op kan vangen.

De wandeling wordt gezamenlijk georganiseerd door de Vlaamse en Brabantse natuurverengingen Natuurpunt Markvallei, IVN Mark & Donge, Mark en Leij, Vereniging Markdal en Platform Red de Markvallei. Deze is niet alleen bedoeld voor publiek (en hun kinderen), maar ook voor bestuurders betrokken bij deze mooie grensrivier. Met deze wandeling, een eerste in een reeks, willen de verenigingen de schoonheid en het belang, maar ook de kwetsbaarheid, van onze valleien onder de aandacht brengen. Vrijwilligers van de ‘zeisgroep’ van Natuurpunt Markvallei (B) geven een demonstratie van ambachtelijk natuurbeheer in de Halse Beemden.
Start (om 9u) vanaf de Parkeerplaats van Staatsbosbeheer aan de Hoogstratensebaan (ca 3 km ten oosten van Minderhout). Deelname is gratis.
Meer info: info@natuurpuntmarkvallei.be.